Magnettåg kan inte spåra ur.

Som man kan läsa på flera ställen så spårade idag ett godståg ur vid Södra station i Stockholm. Konsekvenserna har vart enorma med totalstopp i trafiken, affärer som inte har blivit av, folk som inte kan hämta sina barn på dagis och så vidare.

Det finns två faktum:

1. Tågtrafik på räls sliter på både rälen och på fordonen

2. Ett system där pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg, ”snabb”tåg och godstrafik skall dela blir väldigt känsligt mot störningar.

Sannolikt så är det i underhållet av rälsen eller av fordonen den direkta orsaken till dagens olycka står att finna. 

Vad är då lösningen? En planerad utbyggnad av befintliga spårnätet för snabbtåg  löser inte problemet. Slitaget ökar rejält med hastigheten, man planerar att fortsätta blanda tåg med olika hastighet och bygger man helt nya banor hela vägen så blir det enormt dyrt. Den tänkta lösningen vill fortsätta att dela spår med godståg, framförallt in i städer.

Magnettåg å andra sidan kan inte spåra ur. Ser man på ett tåg i profil så omsluter tåget banan och gör det därmed fysiskt omöjligt för tåget att spåra ur. Kombinerat med ett system där alla tågen styrs centralt så riskerar man inga olyckor i form av krockar och skulle ett tåg mot förmodan gå sönder så kan man enkelt dirigera runt andra tåg kring det (givet dubbelspår). Och slitage? Tågen och banan slits inte då det inte finns någon fysisk kontakt mellan tåg och bana. Vidare så får man halva restiden  mot en utbyggnad som inte är beslutad eller påbörjad. Räcker inte det som anledning till att man skall titta på magnettåg som ett alternativ? Här är 10 anledningar till.

Intresserad av att engagera dig eller få mer information? Gå med i Facebook gruppen Utred magnettåg i Sverige! 

Annonser

4 svar to “Magnettåg kan inte spåra ur.”

  1. NN Says:

    Under 2006 omkom 23 människor vid en olycka med Maglev. Hela antagandet om att Maglev skulle ”sitta säkert” bygger helt på att pelarna (som bär upp banan) håller; skulle en av dessa sätta sig så kommer Maglev att spåra ur i alla fall.

    Tänk om och tänk rätt; skriv sedan ett nytt inlägg om magnetsvävartåg. Och låt någon anläggningsingenjör granska inlägget, innan det släpps ut på nätet.

    Tack för ordet.

    Insider

  2. Ebba Johansson Says:

    Hejsan!
    Jag gör ett arbete om maglev
    tåg och linjära motorer och undrar vem/vilka det är som ligger bakom denna sidan då jag skulle vilja använda den som en källa ?

  3. NN Says:

    Insider: Olyckan skedde på en testbana och berodde på en krock mellan ett servicefordon och själva tåget. Sedan dess har tåget dels fått en krockzon, och dels har man utvecklat evakueringsutrustning. Eftersom ‘spåret’ är integrerat med framdrivningen märks det direkt hos kontrollsensorerna om det skulle vara så att själva banan har förstörts, och tåget kan nödbromsas direkt.

  4. NN Says:

    Va´ bra. Tänk va enkelt; har man bara inga testbanor eller servicefordon och samtidigt som man utrustar fordonet med sensorer och krockzoner så blir det inga fler olyckor……jag skall genast skriva till nobel-kommittén.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: