Världens snabbaste tåg är Maglev, inte TGV.

Ibland får man höra att magnettåg visserligen kan gå fort men att höghastighetståg bara går snabbare och snabbare så skillnaden är försumbar, franska TGV-tåg har minsann gjort 574km/h! Det stämmer men har i princip inget med daglig drift att göra. För att uppnå den hastigheten så fick man göra ett antal saker:

1. Tåget kördes på en oinvigd sträcka som sluttande nerför för att komma upp i topphastigheten.

2. Rälsen behövde läggas om med mer lutning och större avstånd ner till ballasten (stenarna som håller plats på slipperserna).

3. Rälsen specialbehandlades för att att få perfekt kontakt med hjulen.

4. Ett tåg fick specialbyggas med två TGV-lok, 3 Duplexvagnar och boggier med motordrivning från AGV. Hjulen gjordes 20% större och man såg till att täcka över övergångarna mellan vagnarna ordentligt för att få ner luftmotståndet. Motorstyrkan höjdes till 19.6 MW (26,800 hk) mot normala 9.3 MW. Dessutom så var det hälften så många vagnar som vanligt vilket gör att effekten per sittplats blev runt fyra gånger så stor.

5. Strömledningarna spändes upp till 40kN mot vanliga 25kN och fick spänningen 31kV mot normala 25kV.

6. Strömavtagarna gjordes aktiva för att säkerställa rätt tryck mot ledningarna mot det normala när de är passiva.

7. Innan varje test så körde ett annat TGV-tåg i 380km/h för att se till att inget var i vägen på banan.

8. Enligt en brittisk journalist som var med på turen så var det en av de värsta upplevelserna hon upplevt på grund av buller, skakningar och lufttrycksskillnader i öronen.

8. Hela testet kostade ca 300 miljoner svenska kronor och tog ungefär ett år att utföra.

En imponerande bedrift att kunna köra i 574km/h och en fantastisk reklamkampanj men kontentan är att det har ingenting med daglig drift att göra. Just nu så kör man i Europa i max 320km/h, i Kina så kör man i 350km/h på en enda sträcka.

I Japan så har man kört höghastighetståg sedan 1964 men nu börjar man inse att man har kommit till vägs ände. Därför testar man för fullt magnettåg som kommer köra mellan Tokyo och Nagoya och vidare till Osaka. På den 18,7 km korta teststräckan lyckades man 2003 köra hela 581km! En förlängning av banan planeras och då lär det slås nya rekord.

I Shanghai så körde man den 12:e  November 2003 hela 501km/h på den 30km korta banan, vilket är ett världsrekord för omodifierade tåg.  När banan till Hangzhou (ca 200km) är klar så är det mycket troligt att man kommer köra uppemot 600km/h under något test.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , ,

5 svar to “Världens snabbaste tåg är Maglev, inte TGV.”

  1. Jonas Says:

    Även 300km/h gör ju tåget till en allvarlig konkurrent till flyget på många viktiga sträckor. Nu kan jag inget om maglev-tekniken, men för en oinvigd låter det som att magneträls måste bli otrolligt dyrt att bygga?

    Sen är jag uppriktigt nyfiken på hur effektiv tekniken är. Hur står sig ett maglev-tåg mot ett TGV i samma hastighet om man mäter joule/km (eller vad nu enheten för effektivitet kan vara). Det är ju rälsburen trafiks främsta fördelar, att det är bekvämt och förhållandevis energieffektivt.

  2. byggmaglevisverige Says:

    Jag trodde först att maglev var jättedyrt att bygga men när jag började räkna på det så kom jag fram till att det inte alls var så dyrt, ungefär lika dyrt eller rentutav billigare än konventionella höghastighetståg, kolla https://byggmaglev.se/2009/08/01/ekonomi/ för mer utförliga uträkningar. Kompletterar under dagen med uppgifter om förlängningen av bana i Shanghai och dess kostnader.

    För att slå ut flyget krävs en restid på under två timmar enligt https://byggmaglev.se/2009/08/01/flyg-vs-maglev/ , med höghastighetståg klarar man den tiden på Göteborg-Stockholm men inte på t.ex. Malmö-Stockholm (2:41 enligt Banverket). Maglev har fördelen att man kan installera uppemot 60MW per bandel vilket är tre gånger så mycket som fransmännens tåg som körde 574km/h och sex gånger så mycket som ett konventionellt TGV-tåg, och dessutom ca hälften av vikten per sittplats. Det möjliggör snabb acceleration, snabb inbromsning och konstant hög hastighet, även i backar. Resultatet blir ca hälften så långa restider, se mer i https://byggmaglev.se/2009/08/01/15/

    Maglev är enligt Transrapid mer energieffektivt per sittplats https://byggmaglev.se/2009/08/01/energieffektivitet/ vilket beror på att tågen är lättare, man slipper friktion och de är aerodynamiskt bättre.

  3. Zerp Says:

    Du glömde nämna att TGV rekordet slogs med hälften så många passagerarvagnar som vanligt. Altså blir ration lok:vagn 4ggr så hög som normalt, inte 2.

  4. byggmaglevisverige Says:

    Tack Zerp, inlägget är uppdaterat.

  5. Lars S Says:

    Åke tåg mellan Wuhan och Guangzhou, en sträcka på ca 1000km på tiden 3h9m. Tåget körde 350km/h ganska konstant, inga stopp. Likande med flyg had varit 1h säkerhets kontroller, 1,5h flygtid och 30m bagage väntan, Så i stort samma tid. Järnvägen ligger också i båda ändarna mer centralt än flyget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: