Magnettåg på västkusten, COINCO- The true capital of Scandinavia

I en mycket intressant krönikaYimby GBG så skriver Patrik Sterky om COINCO (Corridor of Innovation and Cooperation)-The true capital of Scandinavia. På de 600km mellan Oslo och Köpenhamn bor det hela 8 miljoner människor. Genom att bygga ny höghastighetsjärnväg mellan dessa orter så skulle restiden kunna komma ner till 2:20 och därmed göra allt till en enda gigantisk region. Restiderna från Göteborg beräknas bli 1:10 både till Oslo och Köpenhamn. Tyvärr är det några problem på vägen:

1. Västkustbanan är inte klarbyggd än, trots att den började uppgraderas till dubbelspår redan 1984. Någonstans 2025 beräknas den vara klar, Station i Varberg, Hallandsåstunneln och dubbelspår in till Helsingborg är de stora sakerna som är kvar. Banan är inte dimensionerad för de höga hastigheter (320-360km/h gissningsvis) som krävs för att nå 2:20 på hela sträckan, 1:45 på sträckan Göteborg-Köpenhamn är tydligen att vänta enligt KTH:

Även Bohusbanan och järnvägen i Norge är i ganska dåligt skick och därför har COINCO tänkt sig helt nya spår.

2. Hallandsåsen måste passeras. Nuvarande försök har pågått sedan 1992, har gått över budget ett otal gånger och är just nu bara klar till ca 60% och den värsta delen Möllebäckszonen är kvar. När den eventuellt är klar 2015 så kommer den ha kostat åtminstone 10,5 miljarder, 11 gånger ursprunglig budget och 19 år försenat, enligt Wikipedia. Huruvida tunneln kan användas som en del i en framtida höghastighetsbana är inte klart, skall tågen hålla restiderna så måste man hålla uppe hastigheten hela vägen och med tanke på att pendeltrafik, regionaltrafik, fjärrtåg och godståg skall använda tunneln är det inte speciellt många höghastighetståg som kan få plats.

3. Tittar man på en karta i Google Maps med terrängläget ser man att speciellt Göteborg-Oslo är väldigt kuperat. Raka spår för att klara hög hastighet och kuperad terräng borde ge väldigt stort behov av broar, bergskärningar och tunnlar. Förutom att det är dyrt, tidskrävande och en riskfaktor i både tid och pengar (tänk Hallandsåstunneln…) så ger det stora ingrepp i naturen.

En möjlig lösning är att använda magnettåg, maglev.

1. Eftersom det gäller nya spår blir kostnaderna likvärdiga, eller möjligen lägre.

2. Hallandsåsen kan man köra rakt över utan att behöva bygga nya tunnlar eller trängas med godståg i  Hallandsåstunneln som byggs nu. Motorvägen  som har en hel del bergsskärning lutar max 6%  men maglevtåg klarar hela 10%, vilket borde göra att man kan bygga en bana över åsen i princip helt utan att bearbeta landskapet.

3. Med tanke på att magnettåg behöver mindre kurvradier och klarar större lutningar borde man kunna undvika de flesta tunnlar, broar och bergsskärningar som höghastighetståg kräver, vilket skulle ge lägre anläggningskostnader.

Ännu en intressant sak är att man kan utnyttja Europakorridoren:

Möjliga dragning av COINCO

Möjliga dragning av COINCO

Genom att köra från Göteborg via Borås, genvägen till Gislaved (ca 66km) och sen vidare ner till Halmstad och sedan söderut via Helsingör så skulle man kunna nå Köpenhamn på 44 min (räknat på 350,9km sträckning (bilvägen), 500km/h i topphastighet och inga stopp eller inbromsningar på vägen. 400km/h hade gett 56 min, 300km/h hade gett 73 min. Göteborg-Malmö på ca 1-3 min längre. Då sträckan Borås-Gislaved gissningsvis inte blir så hårt trafikerad så borde det räcka med enkelspår.

Från Göteborg till Oslo (ca 300km) skulle det gå på ca 40 min med direkttåg (givet 500km/h, acceleration och inbromsning inräknat), bygger man banan som enkelspår med smart placerade mötesstationer så skulle man kunna spara en hel del i byggkostnad och ändå få acceptabel turtäthet.

I Göteborg skulle man kunna lösa spårproblemet in till centralen genom att bygga en ny centralstation, som tex. Berlin Haupbahnhof under Heden med fyra spår in från söder och fyra spår utåt norrut istället för Västlänken. En ny Göta Älvbro behövs snart och då skulle man kunna lägga en magnettågsbana på den bron, fortsätta mot Kungälv, Stenungsund och Uddevalla och vidare mot Oslo. En mer detaljerad version av förslaget kommer snart.

Detta är ett tungt argument för att man skall titta ordentligt på magnettåg innan man avfärdar det, med magnettåg så kan man få kortare restider än med konventionella höghastighetståg, eller så kan man spara pengar och nyttja Europakorridoren byggt med magnettågsteknik och därmed slippa att bygga 217 km nya spår mellan Göteborg och Helsingborg.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , ,

5 svar to “Magnettåg på västkusten, COINCO- The true capital of Scandinavia”

  1. Zerp Says:

    Spännande data.

    Med 6 Miljoner invånare får du cirka 33 tusen resenärer per dag i snitt om priset är tillräckligt lågt för att passa alla och varje passagerare endast gör en resa (tur & retur) per år! Endast detta är två tåg i timmen per riktning under dygnets ljusare 16 timmar. Eller fem i timmen om man gör tågen lika små som Arlanda express (200platser per tåg).

    Folk som säger att skandinavien är för glesbefolkat för snabbtåg vet inte vad de pratar om!

    Bara för att få åker tåg just idag betyder det ju inte att ingen skulle vilja åka om det gick att åka Oslo-Köpenhamn på under 2 timmar för 200kr. Med låga priser går det få volym och ekonomi i dethela, Jag är övertygad om att det utan problem går att köra fulla tåg var 10:e minut med de låga biljettpriser Maglevs underhållskostnader tillåter.

    Glöm inte heller att hög turtäthet i sin tur ökar efterfrågan ännu mera då det tillåter mer flexibla såväl pendlings- som spontanresor. Enorma synergi-effekter altså.

    För ett se på ett misslyckat höghastighetsprojekt, titta på Arlandaexpress som inte ens går halvfulla och med ett biljettpris på 250kr. Det är viktigt att snabbtågen inte blir ett lyx eller prestigeprojekt utan någonting som kommer alla till nytta. Speciellt om man skall kunna motiviera de stora investeringskostnader som staten lägger ut.

  2. kjel selander Says:

    Hej.
    Ni tangerar mina drömmar, men på andra strräckor.Jag vill ha höghastighetståg som avlastning till Göteborg, för att kunna pendla från Lidköping- Trollhättan.Tar det en haltimme från Lidköping så kan man bo billigare och pendla.
    Ursäkta min okunnighet,men;
    Kan man ha tåget i luften,alltså räls upplyft av balkar?
    Om inte, hur ska man med ett sånt koncept kunna gardera sig mot havsnivåhöjningar?
    Hur långa bromssträckor är det?
    Har någonsin den här typen av dyra projekt finansierats utomstatligt?
    Regionalt?
    Hur dyr är energin för framförandet jämförelsevis med dagen?
    Har man någonsin laborerat med ännu grönare energikällor?
    Skoj att läsa er sida.

  3. byggmaglevisverige Says:

    Hej Kjel!

    Del två av en utbyggnad som kan vara lämplig är Stockholm-Uppsala/Arlanda-Västerås-Örebro, en gren bort mot Oslo och sen en gren ner på på Västgötaslätten till Göteborg. Om det är lämpligt och ekonomiskt lönsamt att dra den via Lidköping låter jag dock vara osagt.

    Restiden på 61 km mellan Lidköping och Trollhättan borde bli ca 12 min med 431km/h som topphastighet (tänk på att de 30km mellan Pudongs flygplats och Shanghai går på 7:20 med 431km/h som topphastighet)

    Rälsen går att bygga en bit upp i luften om man är orolig över havsnivåhöjningar, se t.ex http://3.bp.blogspot.com/_Mgxlq_t7IUE/TPtSq2RjSXI/AAAAAAAAAqA/LTJS6OYFHcA/s320/industry_shanghai_maglev.jpg

    Bromssträckorna begränsas vad passagerare klarar av se t.ex. https://byggmaglev.se/2009/08/01/15/ . Eftersom tåget väger ca hälften per sittplats jämför med t.ex. TGV så blir bromssträckorna mycket kortare än alternativen.

    I Japan så skall privata JR Central bygga magnettåg mellan Tokyo och Nagoya vidare till Osaka vilket finansieras privat. Kostnaden är runt 300 miljader SEK pga. en dragning i 80% tunnlar.

    Energiförbrukningen är lägre för Transrapid vid samma hastigheter https://byggmaglev.se/2009/08/01/energieffektivitet/

    Det finns experiment med solceller på banan, i Essen vid testanläggningen så har man vindkraftverk etc. Vad som är kostnadseffektivt vet jag tyvärr inte.

    • kjellbrellsworld Says:

      Tack för ett utförligt svar. Och förlåt att jag har dröjt ett år att svara. Har helt enkelt missat det. Just nu känns din sida mer aktuell än någonsin, och jag hoppas(och tror) att höghastighetståg flyttat fram sina positioner i debatten. För att kunna komma ifråga måste alternativet sannolikt bli känt och framburet av en opinion. Finns det nåt sätt att komma ut ännu mer?

  4. kjellbrellsworld Says:

    Reblogged this on kjellbrellsworld and commented:
    Jag är så fascinerad av den här bloggen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: