Maglev byggs, utomlands

Maglev är på frammarch i världen.

I USA så är en linje mellan Las Vegas och Los Angeles planerad och det ser ut som om den första delen kan börja byggas 2010, President Barack Obama har utlovat 8 miljarder $ till höghastighetståg och beslut om vilket projekt som får ta del av pengarna kommer snart.

I Kina har de efter om och men beslutat om en förlängning via Shanghai expo, Hongqiaos flygplats och South Railway station vidare bort till Hangzhou, totalt 200km. Byggstart blir 2010.

I Brasilien har man tänkt att bygga en magnettågslinje mellan stöderna San Paulo och Rio de Janeiro och man hoppas vara klara tills fotbolls VM 2014

I Japan har man med en annorlunda teknik, som bland annat innefattar supraledare, tänkt bygga runt 340km spår mellan Osaka och Tokyo, trots att det i dagsläget finns en Shinkansenlinje mellan dessa städer. Denna har dock nått sitt kapacitetstak och man har stora problem med slitage på räls med mera.

Japanska MLX-01, provkörd i 581km/h.

Vill vi i Sverige ta vara på möjligheten att vara med och få en av världens effektivaste transportsystem eller skall vi inte ens utreda om det är ett bra alternativ ur samhällsekonomiskt och totalekonomisk synvinkel?

Annonser

Etiketter: , , , , , ,

6 svar to “Maglev byggs, utomlands”

  1. Carl-Åke Utterström Says:

    Det kan vara intressant att taga upp ett av projekten.

    I Californien planeras en 17 mil lång dubbelspårig magnetbana mellan Palmdale – Santa Clarita – Orange City.

    Det är ett PPP-finacierat projekt. Public-Private-Partnership.

    Banan kommer att gå ovan jord frånsett en tunnelbit genom Santa Ana.
    Den kommer att gå genom extrema bergstrakter och tättbebyggda områden såsom Los Angeles.

    Byggstart 2015 och kommersiell drift 2019. Dvs 4 – 5 års byggtid.
    De 17 milen med 18 stopp kommer att gå på 55 minuter med en avgång var femte minut.

    Dagens åttafiliga motorvägar i båda riktningarna är överfulla med alltmer sjunkande medelhastighet som följd. Magnettåget är ett sätt att vända på den utvecklingen.

    De 4 – 5 årens byggtid kan jämföras med att Banverket enligt Enköpingsposten vill titta på ny bana mellan Enköping och Uppsala. Tio års utredningstid och tio års byggtid.

  2. Rio de Janeiro får OS 2016, blir det magnettåg också? « Byggmaglev.se Says:

    […] och senare har man tänkt att bygga en förbindelse mellan Rio de Janeiro och  São Paulo. Som tidigare nämnt så är ett alternativ magnettåg. En av fördelarna är att man bara behöver 4 km tunnel och 2,5 […]

  3. NN Says:

    Det finns ännu fler teknologier att utreda än Maglev. Vi bör därför inte begränsa oss till bara Maglev. De flesta teknologier är visserligen från 1960-talet, men vad gör det? Här är några gamla förslag att damma av:

    * svävartåg (ingen fysisk kontakt, ”svävar fram”, kanske varunamnet ”Svävläw”?), ingen strömförsörjning behövs eftersom gasturbiner tar hand om den biten
    * vakuumtub med av atomkraftverk kylda isbanor (problem kan dock uppstå då isen möter vakum , men det finns säker någon lösning)
    * stålräler med glidsko och raketdrift (har uppnått 10.000 km/h i USA)
    * stålräler med glidsko och vattenbroms (också från USA)
    * gummihjultåg (delvis redan infört i Paris tunnelbana)
    * linbana (kan säker trimmas upp från dagens 15 km/h)
    * Monorail (uppochnedvänd T-profil)
    * räler modell berg-och-dalbana (tål även roll och looping)
    * smalspår 1.067 mm i 200 km/h (provat i Sydafrika)
    * tåg med propellerdrift (provat i Tyskland)
    * tåg med jetdrift (provat i USA)
    * Railgun (utvecklas i USA, bygger på jättekondensatorer som laddas och skjuter iväg en projektil i 1.500 m/s)

    Sen kommer jag inte på fler sätt. Kanske läsekretsen har ännu fler förslag?

  4. byggmaglevisverige Says:

    NN:

    Jag anar en hel del ironi i din kommentar men jag skall svara seriöst iallafall:

    Samtliga dina ”förslag” är prototyper med få eller inga födelar jämfört med konventionella höghastighetståg.

    Tyskarna (Transrapid) har redan bekostat testandet av prototyper och har en produkt som har varit klar att ta i bruk sedan 1991 och i kommersiellt mycket väl tekniskt fungerande bruk sedan 2004. Om du har bemödat dig att läsa igenom de andra inläggen som har postats så hade du sett att Transrapids lösning är överlägsen i form av acceleration och inbromsning, högsta hastighet, kurvradier, underhåll, ljudnivå (vid samma hastighet som konventionella höghastighetståg), energiförbrukning (iallafall vid hastigheter på 150 km/h +), möjliga kurvlutningar, storlek på tågpark etc. med frågetecken på pris och förmåga att kombineras med befintlig infrastruktur. Skall man lägga minst 125 miljarder på att bygga nya tåg s å borde man titta på relevanta alternativ tycker iallafall jag.

    Japanerna som har kört höghastighetståg har beslutat att börja bygga maglev (inte samma variant som Transrapid) 2015, just nu håller man på att besluta vilken dragning man skall bygga. 2023-2025 kommer man vara klar med första sträckorna mellan Tokyo-Nagoya. Märk väl att det är ett privatägt företag JR-Tokai (central) som idag kör delar av Shikansen som kommer bekosta banorna, inte japanska staten.

  5. NN Says:

    Noterar en viss självkritisk hållning: ”…med frågetecken på pris och förmåga att kombineras med befintlig infrastruktur”.

    Så där föll väl hela Maglev.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: