Landbehov

Själva banan byggs inte direkt på marken utan själva banan är som en balk i stål eller betong som står på pelare. Maximalt avstånd mellan pelarna är 62 meter, bygger man längre än så är man tvungen att bygga en konventionell bro.

Så ser Maglevbanor ut!

Så ser Maglevbanor ut!

Beroende på var man bygger så kan man välja olika avstånd mellan pelarna. Standard så ligger banan ca 30cm ovan mark för att djur skall kunna passera under men är det t.ex. känslig våtmark eller dyrbar jordburksmark så kan man höja upp banan och ha pelarna på långa avstånd för att marken under skall kunna plöjas och liknande. Vidare går det att lägga banan över vägar, i mittremsan på motorvägar och liknande. Ingreppen blir därmed mycket mindre än vad TGV/ICE-typ höghastighetståg kräver. Vidare krävs inga servicevägar till banan utan servicefordon använder själva rälsen för att komma ut och kontrollera och reparera bana. Ställverk, transformatorer och liknande placeras vid sidan av banan och lämpligtvis nära befintliga vägar för enkel service. Är banan upphöjd så kräver den endast 2,1meter i bredd per löpmeter vilket skall jämföras med dubbelspårig järnväg som kräver 14m i bredd och motorväg som kräver hela 37 meterio bredd.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: