Flyg vs. Maglev

Inrikesflyget är en av de näringarna som skulle påverkas mest negativt av en Maglevutbyggnad. Bromma skulle kunna stängas och bebyggas med fin tät stad och i princip alla mindre flygplatser i södra Sverige skulle kunna användas till annat än inrikesflyg. Miljön hade givetvis gynnats av detta, alla som är utsatta för buller hade gynnats. Större flygplatser som Arlanda, Landvetter och Sturup skulle få flera lediga flygtider och behovet av nya terminaler och landningsbanor hade försvunnit. I ärlighetens namn så är flyg inget vidare, det går snabbt men det är ungefär allt. Med maglev så försvinner den fördelen och flygets alla nackdelar i form av buller, miljöförstöring, ytockupation, skulle också försvinna.

Marknadsandel tåg som en funktion av restiden

Marknadsandel tåg som en funktion av restiden

Diagrammet ovan visat att det krävs under två timmar restid med tåg för att kunna slå ut flyget helt. Med TGV/ICE teknik klarar man precis den tiden mellan Göteborg-Stockholm men inte Stockholm- Malmö som tar 2:41 enligt Banverket.  Vill vi få bort inrikesflyg på lite längre sträckor så är Maglev bättre på det.

En positiv sak för miljön skulle vara att man kunde ta bort ett antal anslutningsflyg, t.ex. så skulle det tidsmässigt inte vara någon större skillnad på att ta tåget till Kastrup från Stockholm istället för att flyga dit.

Annonser

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: