Flexibilitet

Maglev är som tidigare nämnts förarlösa. Det ger flera fördelar, en av dem är att man kan köra flera korta tåg ofta istället för långa tåg sällan till nästan samma kostnad. Med t.ex. 10 minuters trafik skulle man inte behöva tänka på vilket tåg man skall med och missar man ett så kommer det snart ett nytt. Enligt Transrapid så går det att köra femminuters trafik vilket ger 24 tåg i timmen med dubbelspår vilket är lika mycket som vanligt dubbelspår klarar av.

Eftersom man hela tiden vet var tågen finns så går det utmärkt att styra dem exakt så det går att få tågen att stanna så att dörrarna kommer på samma plats alltid. Då kan man också sätta upp dörrar på stationen så det inte går att komma ner på spårområdet och dessutom skyddar det mot buller och vinddrag. Vidare så bör påstigning gå aningen snabbare då folk vet var de skall stå för att kunna gå på tåget så snabbt som möjligt

Dörrar i Hong Kongs tunnelbana

Dörrar i Hong Kongs tunnelbana

Annonser

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: