Restider

Möjliga restider-uppdaterad

*Updatering:

En miss har upptäckts i restidtabellen, numera är en minuts stopp per station inlagd. Accelerationen och inbromsningen är numera 1,1m/s^2, Maglev kan hatera 1,3m/s^2.  Restiderna blir lika nästan precis lika långa/korta som tidigare.*

Vilka restider kan man då förvänta sig? I tabellen nedan så är accelerationen och inbromsningen satt till (-)1,1m/s^2 , avståndet mellan Göteborg och Stockholm 471km (bilvägen, gissningsvis blir det lite kortare med tåg) och de tio stoppen är Landvetter, Borås, Ulricehamn, Jönköping, Tranås, Linköping, Norrköping, Skavsta/Nyköping, Södertälje och Stockholm. Tågen antas för enkelhetens skull hålla full hastighet överallt även genom stationer den inte stannar vid.

Mögliga restider med Maglev, uppdaterad

Mögliga restider med Maglev, uppdaterad

Samtliga uträkningar hittas här: http://www.megaupload.com/?d=O3AV2MFX (Tidigare uträkningar finns på  http://www.megaupload.com/?d=JGILKWHK)

Är det inte möjligt att hålla full fart genom alla städer får man lägga till följande till restiden:

Kostnad Acceleration+inbromsning Minuter
500-400Km/h 0,42
500-300Km/h 0,84
500-200Km/h 1,26
Kostnad lägre hastighet 10km
500-400Km/h 0,3
500-300Km/h 0,8
500-200Km/h 1,8

Göteborg-Jönköping direkt hade med 500km/h i timmen gått på 21 minuter, Jönköping-Linköping på 18 minuter och slutligen Linköping-Stockholm på 27 minuter. De 613 kilometrarna mellan Malmö och Stockholm skulle ta cirka 66 minuter med ett direkttåg utan stopp. Tåg från Göteborg med stopp i Jönköping, totalt 438 km och långtifrån rakaste vägen skulle gå på 62 minuter, en bra bit fortare än rakaste vägen via Västkustbanan som är klar först år 2025.

Det rödmarkerade är min rekommendation där det finns en balans mellan korta restider och den kostnad högre hastigheter innebär i form av buller, energi med mera.

Alternativet att bygga konventionella höghastighetståg hade gett följande restider från Stockholm enligt Banverket:

Nyköping                   0:36

Norrköping               0:51

Linköping                  1:03

Jönköping                 1:21

Göteborg                   2:00

Värnamo                   1:54

Malmö                        2:41

Annonser

Etiketter: , ,

5 svar to “Restider”

  1. 10 anledningar till att magnettåg, maglev, är bättre än TGV « Byggmaglev.se Says:

    […] ger uppemot halva restiden mot konventionella höghastighetståg på grund av mycket högre topphastighet, bättre […]

  2. Äntligen! Klartecken för förlängning av maglev i Kina « Byggmaglev.se Says:

    […] Halva restiden […]

  3. Thomas Nilsson Says:

    MAGLEV är mer bekvämt – mindre skakningar.
    Den skilda planlösningen ger ju färre påkörda djur och människor.

  4. Strutsmacka Says:

    Enligt wikipedia skulle maglev tåg kunna komma upp i hastigheter kring 6400 km/h i en vakuumtunnel. Tänk er att bo i skåne och jobba i kiruna och kunna pendla med maglevtåg. Från Luleå till stockholm skulle det ta ca 10 min non stop i 6000 km/h

  5. Jacquetta Says:

    The first consideration is naturally the credit score they have.
    Mortgage Loan Amortization Due for the Current Month
    + Past Due Amount Defaulted from Previous Month. You may get away
    with a down payment as little as 5%, but 20% will ensure lower rates.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: